Ik krijg vaak mensen op het spreekuur, al wat ouder, die eigenlijk toch wel dromen van een carrièreswitch. Maar nu nog? Wie zit nog op mij te wachten? Kan dat nog? Neem van mij aan dat je nog een heel aantal jaren moet werken en hoe fijn zou dat zijn als je dat doet in een baan waar je hart sneller door gaat kloppen.

Denk jij ook wel eens na over een carrièreswitch? Maar komt er eigenlijk niets van terecht? Heb je het gevoel dat je eigenlijk wel iets wil veranderen? Kijk je al naar vacatures? Praat je erover met je partner of vrienden? Je voelt aan alles dat je iets wil doen, maar idee om het te doen is doodeng. En dat is niet gek!

Dat komt omdat wat je nu hebt je zekerheid biedt. Zekerheid van weten. Leuk is het niet maar je weet wel wat je hebt. Zeker weet je ook dat het niet gaat veranderen, dus ook niet het gevoel dat je nu hebt.

Natuurlijk is het spannend om een verandering tot stand te brengen. Verandering betekent het anders gaan doen, andere dingen gaan doen. Verandering betekent ook dat je leven er anders gaat uitzien. Je gaat het bekende loslaten om nieuwe dingen te gaan doen. Nieuwe dingen die je meer voldoening en geluk brengen.

Dit betekent dat je uit je comfort zone gaat stappen. De plek waar je weet wat je te wachten staat, weet hoe je het moet doen, weet wat je rol is, weet waar je op kan rekenen. Uit je comfort zone stappen betekent dat je nieuwe dingen gaat doen. Dingen die je niet eerder hebt gedaan. Mensen gaat ontmoeten die je nog niet kent. Vragen die je jezelf gaat stellen: kan ik het wel? Neem ik de juiste beslissing? Gaat het goed komen? Je kan je onzeker gaan voelen.

Hoe kan je makkelijker veranderen? Met deze 6 tips lukt het je:

  1. Krijg inzicht in je doel. Weet wat je wil veranderen en waar je naar toe wil. Als je dit weet, en je weet wat je wilt veranderen, dan kan je je richten op de verandering. Dit helpt je als je verder in je proces het even niet meer weet, als je stress voelt, om vol te houden.
  2. Richt je op je einddoel, visualiseer je einddoel. Hou helder voor ogen waarom je graag je doel wil bereiken! Maak, als dit jou helpt, een moodboard met de dingen die je gaat bereiken of schrijf op waarom je het doel wil bereiken. Hang dit op een plek waar je het vaak ziet. Onze hersenen weten het verschil niet tussen wat echt is en niet. Als je je doel vaker ziet, doet je denken, voelen dat je er bijna bent.
  3. Accepteer je onzekerheid, verandering betekent dat je soms je evenwicht kan verliezen. Vertrouw erop dat je opnieuw je evenwicht vindt in je nieuwe situatie en dat je je zelfvertrouwen terugvindt.
  4. Blijf kritisch over je huidige situatie. Als het even wat minder gaat, je onzekerheid toeneemt, gebeurt het vaak dat we geneigd zijn om de oude situatie rooskleuriger te maken dan dat hij is. Wees hier bewust van. Vraag jezelf af: wie kan ik worden als ik de oude situatie los durft te laten? Wat gebeurt er als ik niet gevangen zit in de oude situatie? Wat kost het mij als ik de oude situatie in stand houd?
  5. Focus je op je verandering! Merk wat je kan doen als je uit je comfort zone stapt! De bevlogenheid die je voelt. De motivatie en de doorzettingsvermogen!
  6. Neem voldoende rust. Veranderen kost energie. Soms is het nodig om even rust te nemen en je opnieuw op te laden. Deze rustmoment bied je ook de mogelijkheid om te reflecteren.

Gun jezelf ook het naleven van je droom. Wist je dat je nu gratis 3 coachingsgesprekken kan voeren? Dit kan door een subsidie die er is voor 45+’ers. Meer informatie of een afspraak? Klik snel hier!

Ilona Weggeman

Loopbaancoach