Hoe houd je overzicht in je werk als je het druk hebt (en krijg je rust in je hoofd).

Soms overvalt het je, te druk! Ik heb er op dit moment last van, ik werk meer dan 10 uur per dag en nog heb ik het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. Ik ben van de structuur en de planning. Aan de gang met overzicht! Overzicht om stress te voorkomen en meer plezier, rust en ontspanning in het werk! Ook de keuzes die ik maak met mijn loopbaan overkomen mij eigenlijk. Als ik terugkijk op mijn carrière en uitleg waarom ik sommige keuzes heb gemaakt, was het eigenlijk allemaal een logisch vervolg maar geen bewuste keuze. Ik praat hier regelmatig over. Wat wil ik nu echt? Wat, als ik alles mag worden wat ik wil, wat doe ik dan? Wat zijn mijn wensen en ook eisen die ik stel aan mijn werkzame leven. Hoe wil ik de balans tussen werken en privé? Als ik het mag bepalen waar ligt dan mijn aandacht, wat vind ik belangrijk. Vragen die best moeilijk te beantwoorden zijn.

Als ik ’s avonds naar bed ga bedenk ik al wat ik morgen allemaal moet gaan doen, mijn nachtrust is op dit moment ook niet helemaal wat het moet zijn. Als ik dan ’s ochtends wakker word ben ik gelijk onrustig, ik moet te veel, heb te weinig tijd. Ook ben ik ban om dingen te vergeten, het overzicht kwijt te raken. Waarmee ga ik beginnen, hoe ziet mijn agenda eruit.
Het ergste is dat ik dan aan het einde van de dag het gevoel heb dat ik te weinig heb gedaan, mijn hoofd vol ziet met dingen die ik nog moet gaan doen. Stressgevoel omdat ik het idee heb dat ik de grip verlies. Eigenlijk wil ik meer overzicht. Overzicht in mijn werk en rust in mijn hoofd.

Hoe? Ik ga aan de gang met deze praktische tips:
Tip 1: Wees kritisch. Kritisch op de werkzaamheden en op de afspraken in je agenda
Schrijf alle actiepunten die in je hoofd zitten, die je nog moet doen, op. Ga Prioriteren. Schrijf de werkzaamheden op die absoluut moeten gebeuren; werkzaamheden die je misschien kan doen als je tijd over hebt en werkzaamheden die op dit moment niet nodig zijn. Aan de werkzaamheden die nu niet nodig zijn schenk je voorlopig (tot je weer ruimte in je agenda hebt) geen aandacht. Ook schrap je afspraken uit je agenda die nu niet noodzakelijk zijn.
Door prioriteiten te stellen creëer je ruimte en tijd om juist die werkzaamheden te doen die belangrijk en nodig zijn. Deze stap helpt je om overzicht te creëren, je werkdruk te verlagen en vooral belangrijk: rust in je hoofd te vergroten.
Tip 2: Doe niet te veel dingen tegelijk, stop hiermee.
Even snel een mailtje doen, terwijl je denkt aan dat telefoontje dat je eigenlijk nog moet voordat je volgende afspraak binnenkomt lopen, je nog wat moet voorbereiden voor de afspraak. Overal tegelijk een beetje mee bezig zijn. Op deze manier krijgt niets je volledige aandacht, het levert je eigenlijk alleen maar energieverlies op.
Doe maar een ding tegelijk. Geef wat je doet of wie je spreekt je volledige aandacht.
Tip 3: Leg je lat iets lager, stop om perfectionistisch te zijn.
Ligt jouw lat ook boven de 100%, is het nooit goed genoeg? Lees je je mailtje nog tig keer door voordat je hem verstuurd? Als je vaak je stukken wil doorlezen en dan zelfs na het versturen jezelf nog afvraagt of het wel goed was wat je gedaan hebt, maak het jezelf makkelijker. Je hoeft niet boven de 100% te scoren. Je voelt je onrustig en gestrest als je dit wilt naleven. Ik maak mijzelf vooral druk om de reactie nadat ik iets verstuurd of gedaan heb. Ik haal hele scenario’s in mijn hoofd, dat gaat zeker over de reactie van de ander.
Breng je meetlat omlaag, naar een realistisch en toch een voor jou goed niveau. Stop wanneer goed goed genoeg is. Maak je niet druk over de reactie van de ander (die is toch niet wat jij allemaal bedacht had).
Tip 4: Stel grenzen en assertief zijn.
Je weet nu wat je wel en niet wilt doen (tip 1). Maak hier duidelijke taken van. Wees duidelijk in wat je wel en nu niet kan doen, zeg nee. Ja zeggen is makkelijker, je loopt alleen jezelf enorm voorbij. Dus leer nee zeggen. Je zal zien dat dit heel erg meevalt, als je het op een respectvolle manier doet.
Tip 5: Neem niet alle aapjes op jouw schouder. Neem verantwoordelijkheid voor jezelf.
Door verantwoordelijkheid daar te laten waar die hoort, neem je verantwoordelijkheid voor jezelf.. Wees kritisch op wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet. Pak de regie terug in je werk. Dit geeft je een gevoel van kracht.
Tip 6: Neem regelmatig een pauze.
Sla jij ook regelmatig je pauze over. Ik ga zelfs niet naar de wc, drink koude thee en pak niets te eten, want ik heb er geen tijd voor. Pauzes zijn enorm belangrijk! Ze zorgen ervoor dat je even afstand neemt van je werk waardoor je na een pauze anders naar je werk kijkt en je productiviteit om hoog gaat.
Neem daarom altijd lunchpauze, ga het liefst even naar buiten. Neem tussendoor een kleine pauzes om even wat te drinken te halen of iets te eten.
Tip 7: Vraag om hulp als je het te druk hebt
Lukt het niet om te prioriteren, vraag dan of je leidinggevende je wilt helpen. Je kan ook altijd je collega vragen, je bent er voor elkaar.
Je kan altijd een coach vragen om je te helpen met het vinden van je balans, om rust in je hoofd te creëren.
Tip 8: Stress zorgt er voor dat je je gaat irriteren
Als je gestrest bent, irriteer je je sneller aan dingen die je vindt dat niet goed gaat. Dit gebeurt op je werk maar ook zeker thuis. Je hebt het idee dat je er alleen voorstaat. Stop hiermee, het kost je echt teveel energie. Als het echt belangrijk is ga dan in gesprek en probeer tot een oplossing te komen. Dit helpt echt om meer rust te krijgen.
Tip 9: Kijk eens met wat afstand
Als je afstand neemt van je werk, voorkom je dat je het overzicht verliest en dat in je werk gezogen wordt.
Als je met wat afstand naar je werkt kijkt, zal je zien dat je meer rust en ontspanning ervaart. Ook kan je beter prioriteiten stellen aan je werkzaamheden.
Tip 10: Kijk aan het einde van de dag wat je hebt bereikt en gedaan.
Ik ben soms heel erg druk geweest met niets. Zo voelt het dan. Hierdoor wordt mijn todo lijst in mijn hoofd steeds groter en voel ik mij nog onrustiger en gefrustreerd. Als je bijhoudt wat je doet, ik vink mij todo lijstje af, dan zie wat je allemaal gedaan hebt. Vaak is dit toch best heel veel. Het is echt waar, het geeft je een gevoel van voldoening.
Tip 11: Stop te zeggen dat je geen tijd hebt om rust en overzicht te brengen in je werk en vooral in je hoofd.

Natuurlijk zijn er veel redenen om nog niet te beginnen. Vooral omdat je het te druk hebt. Wil je overzicht in je werk, rust in je hoofd en met plezier je werk doen? Kom dan nu in actie. Gebruik deze tips en bedenk wat jou kan helpen. Succes,

Ilona Weggeman

Loopbaancoach